- Home
- /
- Locaties, Ondernemersverhalen
- /
- “Dat The Box een...
Margot is student-onderneemster en geboren in een ondernemersfamilie. Lode werkt in het familiebedrijf van Margot. Samen trekken ze sinds vorige zomer de baan op met het dochterbedrijfje Tacofi dat ze samen uit de grond stampten. Een foodtruck die koffie en taco’s serveert op bedrijfsfeestjes, bij particulieren of op festivals. Om de winter te overbruggen landen ze deze winter in The Box Gent Dampoort. Het pop-up pand van Stebo en de Stad Gent voor ondernemers die hun concept willen testen in een echte zaak. “Via deze pop-up willen we mensen overtuigen om ons te boeken op hun feest, bedrijf of festival.”
Tekst: Nicky Temmerman
Lode en Margot, sinds januari zorgen jullie drie maanden lang voor nieuw leven in The Box Gent Dampoort, het pop-up pand van de Stad Gent. Wat mogen bezoekers daar verwachten van jullie?
Lode: Margot en ik zijn de bezielers van Tacofi. Een foodtruck die koffie en taco’s serveert. Ons eigen dochterbedrijfje binnen het cateringbedrijf van Margot haar moeder waarin we allebei actief zijn.
Margot: Met die foodtruck staan we sinds vorige zomer op bedrijfsfeesten en festivals. De ideale formule om onze passie voor eten en gezelligheid op een meer laagdrempelige manier met de mensen te delen.
Lode: Met de pop-up willen we de winterperiode overbruggen aangezien er nu niet echt veel aanvraag is in die koudere periode. Al is het meteen ook de bedoeling om te testen of er een markt is voor ons product op een vaste locatie ook.
Want koffie en taco’s… dat lijkt ons inderdaad wel een uitdaging?
Margot: Dat klopt, maar we mikken dan ook op een verrassingseffect. Mensen denken inderdaad nogal snel dat beide niet bij mekaar passen. Met Tacofi proberen we hen van het tegendeel te overtuigen.
Lode: We spelen met de grenzen en serveren niet enkel hartige, maar ook zoete taco’s. Dat zijn dan pannenkoekjes met granola, fruit,… Maw, alles wat lekker is om bij een koffie te eten. Met onze pop-up kunnen we daar nu weer enkele elementen aan toevoegen zodat we zowel een ontbijt, een brunch of afternoon tea én het diner kunnen aanbieden.
Margot: En eerlijk is eerlijk. 2 foodtrucks was wat teveel van het goeie. Daarom hebben we beide ideeën proberen te combineren. Wat ons betreft is dat goed gelukt.
Hoe zijn jullie eigenlijk bij The Box beland?
Margot: Als we een pop-up zouden doen, dan moest dat in Gent zijn. Alleen, zo simpel is het niet om daar een pand te vinden.
Lode: Ik heb toch een ganse tijd op Immoweb zitten zoeken. Tussendoor kwam ik wel wat interessante panden tegen, maar daar waren vaak ook heel wat nadelen aan verbonden. Eenmaal ik op de website van The Box stootte, was ik daarom meteen verkocht. Want via dat concept worden heel veel zaken al voor je geregeld en kan je ook voor een beperkte periode gaan huren. Aangezien we straks weer de baan op willen met onze foodtruck, was dit voor ons de beste keuze. Maar wat ons vooral overtuigde was het feit dat The Box een initiatief van de Stad Gent is. Wat dat betreft waren we er meer van overtuigd dat we er niet gingen opgelicht worden bijvoorbeeld.
Margot: En het concept leeft. Ikzelf had er nog nooit van gehoord en was er ook nog nooit gaan eten. Maar toen ik vrienden vertelde over deze piste, bleken zij dat wel al te kennen. Allemaal factoren die ons uiteindelijk over de streep trokken.
Lode: Bovendien zat ik hier vroeger op school. De Dampoort is dus mijn coté 😉. Het is hier een leuke buurt, dus ik vermoed dat ons concept hier wel moet werken. Ook al heb je niet meteen de passage van de binnenstad.
Is het de bedoeling om uiteindelijk tot een restaurant door te groeien?
Lode: Dat valt nog te bezien. Want die foodtruck is superleuk. Je komt steeds op nieuwe plekken en krijgt steeds nieuwe uitdagingen voorgeschoteld. Elke ochtend vertrek je naar een nieuwe locatie waar je dan moet opbouwen. Dat is best veel werk en sleuren, maar ik geniet daar enorm van. Mochten we merken dat ons concept hier aanslaat, lijkt het me anderzijds ook heel fijn om op termijn naar een restaurant te evolueren, want ik zie veel potentieel en bruis ook van de ideeën.
Hoe pakken jullie alles praktisch aan? Want bij een pop-up komt natuurlijk wel heel wat meer kijken in vergelijking met een foodtruck?
Lode: Het is inderdaad helemaal anders dan de foodtruck, zo’n restaurant. We zijn daarom ook al een hele poos bezig met de voorbereidingen. Van de menukaart tot de inrichting, alles moest kloppen omdat we via de pop-up onze foodtruck in de markt willen zetten natuurlijk. En bovendien willen we er wel wat uitspringen ten opzichte van de concurrentie in Gent. We hebben allebei gelukkig een goede basis en via het cateringbedrijf van Margot haar moeder zijn we met een gans team om daarover na te denken of om materiaal uit te lenen. Want je gaat al snel een gans lijstje opstellen van wat je nodig hebt: stoelen, tafels, borden, lepels,…Het is toch plots veel als je erover nadenkt 😊.
Margot: En verder is het creatief zijn door met weinig geld mooie dingen zelf te maken. Denk maar aan onze tacoplanken etc. die we dan kunnen hergebruiken met onze foodtruck.
Je haalde het net al aan, maar hoe proberen jullie zich te onderscheiden van de concurrentie?
Lode: We spelen hier toch het rock’n roll aspect uit en we werken met low dining om meer sfeer en gezelligheid te creëren. Daarnaast werken we met een green egg om net dat ietsje meer smaak in onze gerechten te krijgen.
Margot: En we proberen vooral niet hetzelfde als de concurrentie te serveren. Elke lunchbar serveert bijvoorbeeld al een toast met avocado. Die vind je bij ons niet. We willen het verschil maken door originele maaltijden aan te bieden en die op een creatieve manier te serveren.
Wat is de grootste uitdaging in The Box?
Margot: In eerste instantie is dat toch het voorraadbeheer. Je werkt met verse producten, dus je wil niet teveel of te weinig hebben. Op dat vlak was het de eerste weken wel wat zoeken. Want met onze foodtruck weten we altijd min of meer voor hoeveel man we gaan koken. Dat is hier toch een gans ander verhaal.
Lode: Daarom werken we ook samen met lokale leveranciers. Die willen ook wel de extra mile doen als je plots met een tekort zit.
Margot: En verder is het toch vooral een uitdaging om mensen tot bij ons te krijgen denk ik. Onze vrienden hebben wel al laten weten dat ze zeker eens willen langskomen. Maar of dat dan gaat gebeuren en wanneer, dat weten we niet zeker natuurlijk. Daarom zetten we toch ook hard in op sociale media. Daarnaast werken we ook met events om meer volk te lokken. Denk dan aan een speciale thema avond of een openingsevent bijvoorbeeld.
En dat alles combineerde je dan ook nog eens met de blok Margot?
Margot: Haha, ja… klopt. Ik heb daarom ook wel even getwijfeld over deze periode voor de pop-up. Maar uiteindelijk waren dit wel de beste maanden. En ook al was het druk, gelukkig doe ik het allemaal heel erg graag waardoor het toch enigszins te combineren valt. De foodtruck of pop-up voelen nooit echt als werken aan omdat ik het zo’n grote passie is. Terwijl andere studenten thuiskomen van school en in hun zetel relaxen, spendeer ik al mijn vrije tijd aan de foodtruck of de pop-up. Dat is mijn manier van voldoening te krijgen.
Veel succes in ieder geval!