theBox_logo+baseline_apart_CMYK
skief

De grootste valkuilen bij storytelling

23 nov 2023

  1. Home
  2. /
  3. Tips
  4. /
  5. De grootste valkuilen bij...

De grootste valkuilen bij storytelling zijn makkelijk te vermijden. Het volstaat je verhaal niet meteen te beginnen maken. Neem eerst even de tijd voor het story design.

In contentcreatie speelt storytelling vandaag een centrale rol. Alleen zie ik veel verhalen de mist ingaan doordat het verhaalontwerp, het story design, niet goed zit. Voor je een verhaal begint te maken (story production) moet je even de tijd nemen om cruciale keuzes te maken. Anders kunnen zelfs ervaren content creators in een van de volgende valkuilen stappen.

Tekst: Rudy Pieters (Verhalenmakers)

Valkuil #1 – Te weinig kennis van je doelgroep

Een van de meest voorkomende valkuilen bij storytelling is een gebrek aan grondige kennis over de doelgroep van je verhaal. Het is essentieel om te weten wie jouw publiek is, wat hun behoeften en interesses zijn, en waarom precies ze jouw product of dienst zouden kunnen gebruiken.

Zonder deze diepgaande kennis kun je gemakkelijk een verhaal creëren dat niet relevant is voor je doelgroep. Persona’s creëren kan hierbij helpen.

Valkuil #2 – Een zwakke hoofdpersoon

Je hoofdpersoon vormt het hart van je verhaal. Als deze niet goed ontwikkeld is of niet in staat is om de sympathie van je publiek te wekken, kan je hele verhaal instorten.

Kies een hoofdpersoon waarin de doelgroep van je verhaal zich herkent. Kies bijvoorbeeld iemand met dezelfde leeftijd, een gelijkaardige achtergrond of verwante voorkeuren. Hierdoor ontstaat een sterke band tussen de hoofdpersoon en je publiek. Dat zal de effectiviteit van je boodschap aanzienlijk vergroten.

Valkuil #3 – Een gebrek aan obstakels

Conflict is de motor achter elk boeiend verhaal. Zonder obstakels en uitdagingen voor je hoofdpersoon wordt je verhaal al snel saai en voorspelbaar, een klassieke valkuil in storytelling. Creëer een conflict dat relevant is voor je boodschap: het obstakel van de hoofdpersoon moet aansluiten op dat van je doelgroep.

Dat obstakel creëert spanning in je verhaal. En als het obstakel herkenbaar is voor je publiek, zal je daarmee altijd de aandacht vasthouden. Je doelgroep zal meeleven met de hoofdpersoon in diens poging zijn doel (het obstakel uit de weg ruimen) te bereiken.

Valkuil #4 – Geen duidelijke call to action

Uiteindelijk is het doel van elk verhaal om je publiek tot actie aan te zetten. Of het nu gaat om het kopen van een product, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het delen van je boodschap, een duidelijke, concrete call to action is essentieel.

Die actie moet je helder communiceren, niet in je verhaal maar meteen erna. De call to action zal alleen maar werken als die iets te maken heeft met de acties in het verhaal zelf.

Valkuil #5 – Niet afgestemd op je missie en visie

Zelfs als je de vorige valkuilen in storytelling vermijdt en je verhaal aansluit bij je doelgroep en call to action, kun je nog op een totaal verkeerd spoor zitten.

Het gebeurt vaak dat de doelgroep en call to action eigenlijk niet aansluiten bij je missie en visie. Dan creëer je misschien wel een goed verhaal, maar jouw organisatie haalt er niets uit. Je contentstrategie versterkt je algemene strategie niet.