theBox_logo+baseline_apart_CMYK
skief

De voordelen en de kosten van digitaal betalen

15 apr 2022

  1. Home
  2. /
  3. Tips
  4. /
  5. De voordelen en de...

Digitaal betalen is makkelijk, snel en veilig, zowel voor jou als voor je klanten. Je hoeft geen (rosse) muntjes te tellen of geen wisselgeld voorhanden te hebben. Het vermindert bovendien het risico op kassafouten of vals geld en vereenvoudigt je administratie. Tenslotte is het ook milieuvriendelijk: minder papieren biljetten of geldtransporten.

Tekst: Esther Vandebroek - Bron: UNIZO

Sinds corona is raakt het contactloos betalen alsmaar meer ingeburgerd: in december 2021 verliep 57,70% van alle betalingen met de debetkaart in een winkel contactloos. Ter vergelijking: in februari 2020 was dat slechts 16%. Dat is dus meer dan een verdrievoudiging op nog geen twee jaar tijd. Het is dan ook een vlotte, veilige en hygiënische manier om te betalen.

Is betalen met de kaart goedkoper dan een cash transactie?

Het is niet mogelijk om exact te bereken hoeveel elektronisch betalen kost, omdat er zoveel methoden zijn, en elke methode meestal verschillende tariefformules kent. Maar UNIZO maakte een simulatie.

Stel dat jouw klant voor 20 euro bij jou koopt, dan zal de kostprijs die je voor die transactie betaalt ongeveer de volgende zijn:

  • Bancontactbetaling: ongeveer 12 eurocent (hoe meer maandelijkse transacties hoe lager de prijs)
  • Payconiq: 6 eurocent
  • Kredietkaart: ongeveer 20 eurocent (Mastercard, Visa) tot € 0,6 (American Expres, Diners, …)
  • Maaltijdcheque: ongeveer 20 eurocent
  • Ecocheque: ongeveer 40 eurocent
  • Cash: ongeveer 30 eurocent (Cash is NIET gratis! Los van de manipulatiekost en het veiligheidsrisico is ook aan het storten van geld bij de bank een kostprijs verbonden).

Stel dat de klant voor een groter bedrag aankoop, bijvoorbeeld 1000 euro, dan zal de kostprijs die je betaalt ongeveer de volgende zijn:

  • Bancontactbetaling: ongeveer 12 eurocent (hoe meer maandelijkse transacties hoe lager de prijs)
  • Payconiq: 6 eurocent
  • Kredietkaart: ongeveer 10 euro (Mastercard, Visa) tot 30 euro (American Expres, Diners, …)
  • Maaltijdcheque: ongeveer 10 euro
  • Ecocheque: ongeveer 25 euro
  • Cash: ongeveer 29 eurocent

Payconiq is de goedkoopste

Payconiq is dus zonder twijfel het goedkoopste betaalsysteem op de markt vandaag. Naast de goedkope transactiekost van 6 cent per transactie heb je geen andere kosten. Je moet ook geen betaalterminal aanschaffen. In dat geval krijg je enkel een sticker met een QR-code, die de klant moet inscannen. Let wel op: De klant zal dan zelf het te betalen bedrag in de app moeten ingeven, dus je moet wel nog controleren in de realtime koppeling op jouw tablet of PC of het bedrag wel juist is. Je kan er ook voor kiezen om de Payconiq QR-code te laten aanmaken via jouw betaalterminal, en dan is het te betalen bedrag al in de code opgenomen. De klant hoeft dan dus niet zelf het te betalen bedrag in te geven, maar het nadeel is dat je dan als ondernemer wel terug een transactiekost betaalt die ongeveer even hoog ligt als een Bancontactbetaling.

The Box biedt de optie om gebruik te maken van bancontact

Als je gebruik maakt van The Box, je je klanten de mogelijkheid wilt bieden om elektronisch te betalen en je zelf niet beschikt over een terminal of één van de andere digitale betaalmogelijkheden? Dan kan je een bancontact terminal van The Box huren tegen een schappelijk bedrag. Hierin zijn het toestel, papieren rolletjes, service- en connectiekosten inbegrepen.

De terminal is gekoppeld aan een vaste rekening van Global bvba so, de operatieve partner voor The Box. De ontvangen gelden worden integraal doorgestort naar een door jou opgegeven rekeningnummer met aftrek van de transactiekosten. Je ontvangt ook een gedetailleerd transactieoverzicht van alle bancontactbetalingen.

Wil je meer weten over alle faciliteiten van The Box? Neem dan hier contact met ons op.