theBox_logo+baseline_apart_CMYK
skief

Goedele stampt haar onderneming uit de grond in de pop-up panden van The Box

22 feb 2022

  1. Home
  2. /
  3. Ondernemersverhalen
  4. /
  5. Goedele stampt haar onderneming...

Ongeveer een jaar geleden besliste Goedele om te gaan ondernemen. Haar job als advocate ruilde ze in voor die van antiekkenner en -verkoper. Sindsdien runt ze Adesso Antiques, haar eigen antiek en vintage onderneming. Voor de opstart van haar zaak maakt Goedele af en toe gebruik van The Box Vlaanderen, plug & play handelspanden. Deze pop-ups liggen over gans Vlaanderen verspreid en kan je als ondernemer voor de periode van 1 weekend tot maximum 3 maanden reserveren. “Via The Box kan ik heel wat marktonderzoek uitvoeren en beter inschatten waar en hoe mijn toekomstige winkel later het best van al kan renderen”.

Bron: De Gentse Ondernemer

Het leven is te kort om te twijfelen

Adesso is Italiaans voor “nu”. Een woord dat Goedele helemaal typeert, want de onderneemster laat er dan ook geen gras over groeien. Maar hadden we anders verwacht van een ex-advocate? “Als ik iets in mijn hoofd heb, dan moet dat ook gebeuren,” valt Goedele met de deur in huis. “Ik was de voorbije 7 jaar advocate bij een bureau in Brussel. Maar eigenlijk werd ik niet gelukkig van al dat bureauwerk en haalde ik veel meer energie uit mijn andere passie: antiek. Om de zware werkweken te compenseren, vond je me in het weekend altijd terug op allerlei antiekmarkten”. Vanuit de passie groeide stilaan een diepere interesse, dus volgde ze een avondopleiding van Syntra over antiek. “Daar leerde ik de basis om er vandaag ook echt mijn werk van te maken. Een jaar geleden besliste ik uiteindelijk om mijn carrière on hold te zetten en te kiezen voor dit avontuur. Want ik wilde me over 20 jaar niet moeten afvragen waarom ik het niet aangedurfd heb. Het leven is te kort om te twijfelen. En je weet nooit of iets een goede of slechte keuze was als je het niet probeert”.

Marktonderzoek in The Box

Goedele startte goed voorbereid aan haar avontuur. “Ik leg de lat graag hoog. Wat dat betreft ben ik wel al tevreden over mijn eerste maanden. Ik zie dat er wel een markt voor mijn idee is en ik heb toch al 3 pop-ups gerealiseerd,” vertelt ze trots. “Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik er op termijn een goed inkomen mee kan verdienen zodat het een leefbare job wordt. Daar heb ik me 1 à 2 jaar de tijd voor gegeven”, vertelt Goedele.

“Het moeilijkste obstakel in dit proces lijkt me vooral om een geschikt en betaalbaar pand te vinden voor mijn winkel. Daar zit de grootste kost terwijl je niet weet wat je die maand gaat verdienen. Vandaar dat ik er in deze opstart dan ook bewust voor kies om met de pop-up panden van The Box te werken. Zo bespaar ik me heel wat investeringen of papierwerk én kan ik heel wat marktkennis en een eerste netwerk opbouwen. Dankzij de formule van The Box kan ik een interessante ruimte voor een korte periode huren.  Ik kan zelfs uittesten in welke stad mijn concept het beste werkt. Want ook al staan er soms interessante panden leeg, de verhuurders willen die vaak niet aan een pop-up verhuren. Zij verkiezen de zekerheid van langere contracten. De formule van de pop-up panden van The Box, waar de Stad Gent ook aan meewerkt, is dus het ideale geschenk voor een startende ondernemer als ik”.

Lessen trekken

Dankzij haar ervaringen in The Box wordt Goedele ook een betere ondernemer. “The Box is niet enkel een interessante plek vanwege de prijs en locatie. Je kan er ook heel veel dingen uitproberen of leren, zodat je later een vlottere start kunt maken,” verklapt Goedele ons. “Zo merkte ik pas in de winkel het belang van een goede vitrine op. Mensen die voorbij wandelen, moeten meteen snappen wat je doet en beseffen dat dat tijdelijk is. Ze moeten het gevoel krijgen dat er misschien geen volgende kans komt als ze nu niet binnenwandelen.

Daarnaast is het belangrijk om te vertellen hoe de mensen je kunnen bereiken als ze voor een gesloten deur staan. Stuur ze dus zeker naar je website of sociale media. Daarvoor werk ik altijd met een mooie raamsticker.

En verder moet je wel wat investeren in de inrichting van je pop-up. Reken m.a.w. niet enkel op de elementen die voorhanden zijn in The Box en voer zelf nog extra decoratie aan voor de inrichting. Want die moet echt goed zitten. Zorg daarnaast ook voor een goeie pricing op je producten en als de mensen dan in je winkel zijn… probeer dan goed in te schatten wanneer je hen best wel of niet stoort.

 

Bezoek Adesso Antiques in The Box:

  • Feb. 2022 | Gent Nederkouter
  • Apr. 2022 | Brugge

Ook interesse om je concept tijdelijk te testen in Gent of een andere Vlaamse stad? Neem dan hier contact met ons op.