theBox_logo+baseline_apart_CMYK
skief

Janne zet met Atelier JEAN volop in op inclusief en divers ondernemerschap

28 mrt 2022

  1. Home
  2. /
  3. Ondernemersverhalen
  4. /
  5. Janne zet met Atelier...

Twee jaar geleden startte Janne een eigenzinnig juwelenmerk op. Onder het motto “wear whatever the fuck you want”, positioneert ze zich met Atelier JEAN volop als een inclusief merk dat groot durft dromen en de taboes niet uit de weg gaat. In geen tijd evolueerde ze, met de hulp van Starterslabo, van een uit de hand gelopen hobby tot fulltime onderneemster met een druk bezochte webshop en grootse plannen. In The Box Gent Nederkouter test Janne of een vaste winkel in dat businessplan past.

Tekst: Nicky Temmerman (stad Gent)

Hi Janne, vertel ons eens waar Atelier JEAN voor staat?

Atelier JEAN is een juwelenmerk gespecialiseerd in handgemaakte juwelen. De focus in mijn verhaal is inclusie en diversiteit. Want ik vind dat iedereen moet kunnen dragen wat hij, zij of die wil. Er wordt nog teveel in hokjes gedacht en dat probeer ik als onderneemster mee te doorbreken. Vandaar ook mijn motto: “wear whatever the fuck you want”.

Inclusieve en diverse juwelen, wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Het is niet zo dat mijn producten er anders uitzien. Het zit hem vooral in wie ik in mijn verhaal wil betrekken. Daarom werk ik steeds met (cis) mannen, (cis) vrouwen en non-binaire personen met verschillende interesses, achtergronden, overtuigingen of huidskleuren. Iedereen moet zich in mijn merk herkennen. Daarnaast werk ik ook samen met het maatwerkbedrijf Weerwerk in Gent. Samen met hun team van mensen die het wat moeilijker hebben op de reguliere arbeidsmarkt, zorg ik zo voor de stock van mijn winkel. Zonder hen had ik nooit alles op tijd afgekregen voor de pop-up.

Vanwaar die focus op inclusie en diversiteit?

Het is iets wat ik echt belangrijk vind omdat het verrijkend is. Want zelf heb ik daarover eigenlijk geen crazy verhaal te vertellen. Maar ik ben wel heel sociaal en maak makkelijk nieuwe contacten met iedereen. In mijn wereldbeeld is iedereen gelijk. Door hierop in te zetten wil ik mijn steentje bijdragen en de boodschap uitdragen: doe gewoon wat je wil. En hoewel de grote merken daar de laatste jaren wel meer aandacht voor hebben, mag het toch heel wat meer zijn. Ik zou mijn samenwerking met het maatwerkbedrijf Weerwerk ook bij een goedkopere firma of organisatie zonder sociaal doel kunnen uitbesteden. Maar dat doe ik bewust niet. Met die kleine inspanningen probeer ik een verschil te maken en me te onderscheiden van de concurrentie.

Hoe ben je met Atelier JEAN gestart?

Wat begon als een hobby om de tijd te doden toen ik technisch werkloos werd tijdens corona, groeide snel uit tot een succesvol project. Reden genoeg om er al snel mijn bijberoep van te maken. Toen ik uiteindelijk ontslagen werd omwille van corona, had ik de keuze om vol en YOLO voor dit project te gaan óf een andere job te kiezen. Het werd de YOLO-optie (lacht).

En tevreden met die keuze?

Absoluut. Sinds kort heb ik een webshop, waardoor ik fulltime aan mijn onderneming kan bouwen. En dat loopt eigenlijk heel vlot. Zo goed dus dat ik momenteel vooral bezig ben met de marketing, communicatie en sales. En minder met het creëren van juwelen. Ik heb dus heel snel de transitie van creatief maker naar onderneemster gemaakt. Dat moet ik ook durven loslaten als ik wil groeien.

 

En binnenkort komt daar nog een pop-up winkel bij want je huurt een maand lang The Box Gent?

Dat is toch wel spannend! Het is de eerste keer dat ik een eigen winkel open. Ik zie het vooral als een kans om op veel klanten ook eens een gezicht te plakken. En om te luisteren naar wat zij van een merk als het mijne verwachten. Die connectie maken en onderhouden - dat luisteren en anticiperen - dat is wat ondernemen net zo boeiend maakt.

Is een eigen winkel op termijn een doel?

Ik wilde aanvankelijk nooit een eigen winkel. Want door corona leek me dat vooral veel miserie en gedoe. Bovendien kopen veel mensen nu toch gewoon online. Maar ergens in het proces werd ik toch nieuwsgierig over de slaagkansen van een eigen winkel. Met dit pop-up verhaal wil ik achterhalen of dat haalbaar is. The Box is hiervoor het ideale concept.

Waarom heeft het concept van The Box je voorkeur op andere pop-up locaties?

Op zich zijn er in Gent eigenlijk niet zoveel mogelijkheden om voor een korte periode te huren. En als die er zijn, is de prijs aanzienlijk hoog. Daarom is het wel handig dat je via The Box voor een korte periode een pand kunt huren op een interessante locatie. Bovendien zijn alle papierwerk en vergunningen al in de prijs inbegrepen. Dat scheelt toch heel wat geregel.

Waar ligt je uiteindelijke doel?

Goh… ik wil vooral blijven groeien. En als het kan ook in het buitenland scoren. Daarom ook onze keuze voor een Engelstalige website. Waarom klein denken als het ook groot kan? Zo wil ik binnen een jaar of 2 toch graag een team rond mij om dit verhaal verder uit te bouwen.

Fijn dat je aan dat avontuur vanuit Gent opbouwt. Is dat bewust?

Daar is vooral toeval mee gemoeid aangezien ik uit Tessenderlo kom. Mijn Gents lief deed me uiteindelijk hier belanden en misschien ook maar goed. Want Gent is een diverse stad, de mensen zijn er vriendelijk en ze staan voor veel open. Het is een stad waar iedereen zichzelf kan zijn en dat is net wat ik wil uitstralen met Atelier JEAN. Je voelt ook dat de Stad Gent startende ondernemers steunt met initiatieven als het Gratis Starten of het Starterscontract. Het is hier de ideale plek om mijn business op te starten.

Veel succes Janne!