Omnichannel retail is de norm, niet de uitzondering

theBox_logo+baseline_apart_CMYK
skief

Omnichannel retail is de norm, niet de uitzondering

30 apr 2024

  1. Home
  2. /
  3. Actua, Tips, Trends
  4. /
  5. Omnichannel retail is de...

Omnichannel is al jaren een buzzwoord in de retailindustrie. Consumenten verwachten in toenemende mate van winkels dat alle verkoopkanalen naadloos op elkaar aansluiten én elkaar aanvullen: online, offline en social media.

Bij omnichannel retail draait alles om integratie: van online naar fysiek, en omgekeerd. Marketing, klantloyaliteit, voorraadbeheer, en betaalverwerking moeten op alle verkoopkanalen met elkaar communiceren. Bestel- en leveringsmethodes die in zwang raakten tijdens covid, zoals online bestellen en afhalen in de winkel, blijven onverminderd populair. Digitalisering en technologische toepassingen die onmnichannel retail mogelijk maken zijn daarom onontbeerlijk voor retailers die met hun tijd meegaan.

Aan de slag met omnichannel

Eens jouw omnichannel strategie een feit is, is het belangrijk om die toegevoegde waarde voor klanten op elk marketingkanaal te promoten en bekend te maken. Het doel is om de acceptatie en impact van de verschillende omnichannel-contactpunten die je hebt opgericht te vergroten.

Je moet niet op elk marketingkanaal actief zijn om een effectieve omnichannel marketingstrategie te hebben. Het volstaat om actief te zijn op de kanalen die jouw klanten gebruiken.

Volgende kanalen kun je gebruiken als onderdeel van jouw strategie:

  • Fysieke winkel – als fundamenteel onderdeel van een omnichannel retail onderneming, is het cruciaal om hiermee bij elke marketingactie die je inzet rekening te houden. Maak je klanten bewust van de voordelen van een bezoek aan jouw winkel en verbind jouw winkelervaring met je online aanwezigheid: breng bijvoorbeeld je producten online in beeld in de setting van je winkel of bied klanten korting aan voor het plaatsen van een foto in de winkel op sociale media met een bepaalde hashtag.
  • Webshop – een even fundamenteel onderdeel van elke omnichannel marketingstrategie. Hoewel social selling mogelijk belangrijk voor je is, zal je webshop ongetwijfeld de belangrijkste plek zijn voor je online verkoop. De Facebook-pixel is een geweldige manier om activiteiten van je webshop op te nemen in je omnichannel marketingstrategie.
  • E-mail – niemand wil overweldigd worden met te veel e-mails en geen retailer wil e-mails in de spambox zien belanden, maar verlaten winkelwagen e-mails kunnen je helpen om potentiële klanten toch over de streep te trekken. Daarnaast zijn (sporadische) nieuwsbrieven met nieuwe productlanceringen of bepaalde promoties de ideale manier om je trouwe klanten op de hoogte en verbonden te houden met je merk.
  • Mobiele applicatie – denk aan de mobiele app van Nike. Zo’n app dient als een natuurlijk verlengstuk van de digitale winkelervaring en verbindt die ervaring met de realiteit in je winkel. Een mobiele app kan je helpen klanten controle te geven door jouw onderneming letterlijk in handen te geven zodat ze altijd nieuwe producten kunnen ontdekken.
  • Online marktplaatsen – Instagram-shopping, Facebook-marktplaats, Google, en zelfs Etsy of eBay kunnen jouw webshop verkoop verder aanvullen. Als je weet dat jouw klanten op die kanalen actief rondkijken en kopen, zorg er dan ook voor dat je ze met marketingacties helpt jouw merk en producten te ontdekken en zo de weg naar verkoop vrij te maken.
  • Sociale media – hoe kun je naast social selling marketing inzetten voor je klanten op social media-kanalen? Gebruik doelgerichte Instagram en Facebook advertenties om de verbinding met je community te versterken en “weggelopen” klanten terug te leiden naar je online verkoopkanalen. Als klanten hun winkelwagentje op jouw webshop verlaten of naar een specifiek product kijken, kun je die klanten op Facebook en Instagram retargeting advertenties voorschotelen die precies die producten aanbieden. In plaats van het gevoel te hebben dat de advertentie totaal niet op zijn plaats is, weerspiegelt het de interacties van klanten op een ander kanaal en is het in overeenstemming met hun interesses.

Onthoud: bij omnichannel retail gaat het niet om overal te zijn, het gaat erom om overal te zijn waar jouw klanten zijn.