theBox_logo+baseline_apart_CMYK
skief

Via pop-up panden in Vlaanderen vergroten we onze afzetmarkt

12 sep 2021

  1. Home
  2. /
  3. Ondernemersverhalen
  4. /
  5. Via pop-up panden in...

Julie en Mattia runnen al 3 jaar een vintage store vanuit Hasselt. Om de verkoopcijfers de hoogte in te drijven, kiezen ze er al 2 jaar voor om enkele keren per jaar met hun concept op tour te gaan door Vlaanderen. Zo boren ze steeds een nieuw publiek aan dat van hun aanbod kan smullen. De afgelopen 2 weken kozen ze voor Gent. Daar huurden ze The Box Gent af, een pop-up pand van de Stad Gent dat ondernemers voor een weekend, week, maand of maximumperiode van 3 maanden kunnen huren.

Tekst en foto: Nicky Temmerman (Stad Gent)

Vertel eens wat het verhaal van Twenty Second Store is en wat jullie juist doen?

Samen met mijn partner Mattia runnen we nu ongeveer 3 jaar een vintage store onder de naam Twenty Second Vintage. Daarmee hebben we ondertussen een vaste winkel in Hasselt. Daarnaast gaan we ook geregeld op pop-up avontuur door Vlaanderen om onze afzetmarkt te vergroten. En zo zijn we nu bijvoorbeeld voor de tweede keer in Gent beland.

Daarvoor huur je The Box, waarom die keuze?

We hebben eerder al een keer The Box afgehuurd in Gent. En ook in andere steden hebben we al gebruik gemaakt van dit concept. Het is gewoon heel handig in vergelijking met privépanden die je voor een korte periode wil huren. Jammer trouwens dat ze dit nog niet in meer grote steden hebben. Het maakt ons avontuur toch altijd iets makkelijker, ook al is de wetgeving rond pop-up panden de laatste jaren wel wat eenvoudiger geworden.

Vanwaar dat ondernemersbloed?

Het heeft er altijd al wat ingezeten denk ik. Mijn mama runt bijvoorbeeld ook een boetiek met merkkledij en mijn vader is zelfstandig boekhouder. En ook langs mijn vriend zijn kant zijn de ouders zelfstandigen. Het is dus niks nieuws voor ons. Handig ook trouwens, een strenge en goeie boekhouder in de familie. Die houdt me met de voeten op de grond.

Wat vind je zo uitdagend aan ondernemen?

Ik vind vooral het contact met de klanten heel erg fijn, samen met het feit dat ik niemand verantwoording hoef af te leggen. Daarnaast is het heel interessant om onze collecties samen te stellen. Daarvoor gaan we ook altijd zelf naar het buitenland. Het zoeken naar leveranciers, het onderhandelen en zoeken,… dat maakt het toch spannend.

Al is het natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn. Zeker als ik vrienden soms hoor vertellen wat ze verdienen of hoeveel verlof ze hebben,… dan durf ik soms nog eens twijfelen of dit wel de juiste keuze was. Maar anderzijds kunnen we eigenlijk wel goed leven, ook al worden we er niet rijk van.

Je liet net al vallen dat je in Hasselt een vaste winkel runt. Ben je daar ook als pop-up opgestart?  

Min of meer. Ons allereerste project was een pop-up in The Box Genk, maar die draaide al snel zo goed dat we er voor gegaan zijn en wat later met een vaste winkel in Hasselt gestart zijn. In ieder geval is een pop-up heel interessant als ondernemer omdat je het concept kunt testen, zonder al te grote opstartkosten te maken. Mochten wij bijvoorbeeld meteen een pand hebben moeten huren met een vast contract en alle kosten die erbij horen, dan is er toch meteen heel wat meer druk.

Ondertussen open je al voor de tweede keer een pop-up markt in Gent. Tevreden?

We zijn hier inderdaad al een tweede keer omdat de locatie van The box in Gent superinteressant is. De Nederkouter staat al bekend voor zijn vintage stores, dus dat helpt ons wel om snel klanten te lokken. Maar het is hier bovenal een toffe, open-minded stad met veel jongeren. Mochten we ooit het plan smeden om een tweede vaste winkel te starten, dan zou het zeker in Gent zijn. Die stad is voor ons het meest interessant. Dat merkten we al toen we hier de allereerste keer met ons pop-up concept geland zijn. Locatie is alles, en wat dat betreft heb je hier dus zeker ook een voordeel.

Wat komt er allemaal kijken bij zo’n tweede winkel dat je misschien niet had ingerekend?

Dat valt op zich wel mee. Het is enkel wat meer focussen op de verkoop nu. Het zoeken naar nieuwe kledij en leveranciers zit tijdens zo’n pop-up even op een lager pitje. Maar verder is het vooral leuk om nieuwe mensen te leren kennen en de reacties van de klanten hier te zien.

Proberen jullie nadien de klanten verder aan jullie te binden via een online shop?

Online kan je bij ons niet terecht. Dat hebben we ooit al eens geprobeerd, maar dat vonden we geen succes en we merken dat de klanten het liefst even komen snuisteren in de collectie. Daarentegen kiezen we er wel voor om af en toe elders op te duiken met de winkel en zo nieuwe markten aan te boren. Dat werkt eigenlijk heel goed. Via een klein beetje promo op sociale media weten de mensen meestal snel de weg naar onze winkel te vinden. Met enkel een winkel in Hasselt zou het moeilijker zijn om dit verhaal waar te maken, maar dankzij de interessante pop-ups is het toch een pak rendabeler.

Je bent ondertussen al even bezig als ondernemer. Als je een gouden tip hebt voor andere ondernemers die iets willen starten, welke zou die dan zijn?

Gewoon doen als je denkt dat het iets voor jou is. Laat je niet teveel afschrikken door andere mensen, maar bedenk een plan en ga ervoor. Je ziet dan wel of het lukt.

En The Box, waarom is dat een voordeel voor startende ondernemers?

Ik zou het zeker aanraden omdat je er voor een goeie prijs toch een toffe locatie mee krijgt waarin al heel wat voorhanden is. Neem nu de kleedhokjes bijvoorbeeld, of al de elementen om je winkel in te richten. Dat zorgt er toch voor dat we een pak minder zaken moeten sleuren of aankopen.