In The Box zien we vaak samenwerkingen of collabs. Een pop-up (én de kosten) delen betekent je naamsbekendheid, omzet en netwerk vermenigvuldigen. Een win-win situatie dus, mits je natuurkijk goede afspraken maakt met alle betrokken partijen. Want goede afspraken maken goede vrienden, en voorkomen mogelijke problemen.
Tekst: Esther Vandebroek
Organiseer je samen met een andere ondernemer een pop-up, maak dan duidelijk afspraken over volgende elementen:
- kosten delen
- openingsdagen en uren bepalen
- promotie maken
- kassasystemen afspreken
- inrichting van de winkel bepalen
- elkaar goed informeren over elkaars producten
- praktische afspraken maken rond op- en afbouw
Er zijn verschillende vormen van overeenkomsten mogelijk. Wij raden aan om alle gemaakte afspraken duidelijk te omschrijven, op papier te zetten en door alle partijen te laten ondertekenen, zodat er achteraf geen misverstanden kunnen ontstaan. Of je nu samenwerkt met bekenden (vrienden of familie) of onbekenden, goede afspraken vormen de basis van een succesvolle samenwerking.
Consignatieovereenkomst
Een mogelijk type overeenkomst is de consignatieovereenkomst. Dit is een overeenkomst waarbij een ondernemer zijn/haar product - denk bijvoorbeeld aan kleding, kunst, juwelen, interieur items, gebruiksvoorwerpen - ter verkoop aanbiedt in de winkel van een andere ondernemer. Deze overeenkomst wordt vooral gebruikt wanneer een winkeluitbater een product van iemand anders verkoopt in zijn of haar winkelpand. Hij of zij probeert kopers te vinden voor de eigenaar / maker van de producten. De maker blijft wel eigenaar van het tentoongestelde product. Pas als een klant het product koopt, gaat de eigendom over op de koper. Met consignatie bespaart de eigenaar of maker van de producten veel kosten en tijd. Zo hoeft hij niet zelf een pand te huren, marketingkosten te maken of in de winkel te staan.
Vergoeding voor de winkeluitbater
De winkeluitbater verkoopt het product en krijgt als beloning meestal een percentage van de verkoopprijs. Dat kan eventueel ook een vast bedrag zijn. Het recht op de vergoeding ontstaat op het moment dat het product wordt verkocht.
Voordelen van een consignatiecontract
Voor zowel de winkeluitbater als de maker heeft een consignatieregeling voordelen. De eigenaar van de product hoeft geen winkel te huren en geen zorg te dragen voor de producten. De winkeluitbater hoeft geen inkoopkosten te betalen. Pas als de zaak verkocht wordt moet hij/zij een deel van de gerealiseerde omzet afdragen.
Belang van een goed contract
Het hanteren van een goed contract is voor beide partijen bij de consignatieovereenkomst van belang. Er moet bijvoorbeeld ‘zwart op wit’ worden afgesproken:
- Over welke producten gaat het?
- De plicht van de winkeluitbater om goed voor de producten te zorgen
- Hoe worden de producten gepresenteerd?
- Hoe lang blijven de producten in consignatie?
- De verkoopprijs van de producten
- De commissie
- Wanneer en hoe moet worden afgerekend?
- Hoe moet de verkoop worden geregistreerd?
- ...
Voorkom misverstanden en geschillen
Je kunt een voorbeeldovereenkomst opvragen door een mailtje te sturen naar esther.vandebroek@stebo.be of je schakelt een specialist ter zake waterdicht contract voor je opstelt.