Samenwerken met andere ondernemers kan een geweldige manier zijn om van je pop-up een groot succes te maken. Je kunt nieuwe doelgroepen bereiken en campagnes lanceren die op eigen kracht misschien niet mogelijk waren.
Het staat buiten kijf dat samenwerking ondernemers kan helpen groeien, maar hoe kies je de juiste partner(s)? Wat helpt bij deze keuze is het stellen van doelen, het identificeren van doelgroepen en het vinden van partners die toegevoegde waarde hebben.
Tekst: Esther Vandebroek - Foto: Startersbazaar 2022 in The Box Hasselt
Een doel stellen
Er zijn veel voordelen aan collabs, maar die voordelen kun je soms moeilijk helder krijgen als je geen doel voor ogen hebt. Door te bepalen wat je hoopt te bereiken, kun je beter samenwerken.
Enkele voorbeelden van mogelijke doelen:
- E-mail database uitbreiden: zorg ervoor dat alle partners klaar zijn om e-mails van klanten te verzamelen. Dit kan met het kassasysteem, via klantregistratie om je pop-up bij te wonen of een tablet in je pop-upwinkel waar je e-mailadressen verzamelt. Na de samenwerking deel je deze e-maildatabase met elkaar.
- Een nieuw product lanceren: zoek je een partner om een exclusief product mee te maken, of hoop je buzz te creëren rond een product dat je zelf hebt gemaakt? Hoe dan ook, jouw doel om je nieuwe product te introduceren, moet op de een of andere manier een aanvulling zijn op de doelen van je partner.
- Je naamsbekendheid vergroten: wil je vooral inzetten op naamsbekendheid, kies dan voor een partner die al een groot netwerk heeft, of werk samen met andere ondernemers die hetzelfde doel voor ogen hebben.
Ken je publiek
Eén van de pluspunten van samenwerken met andere ondernemers is het aanboren van een nieuw publiek. Maar wanneer je een partnerschap aangaat, wil je er zeker van zijn dat jouw merk of product ook bij de juiste doelgroep terechtkomt.
Als je dat nog niet hebt gedaan, identificeer dan eerst je eigen doelgroep. Je hebt misschien meerdere persona's waarop je je richt, maar met een collab is het een goed idee om het aantal persona’s te beperken. Op die manier kun je een collab organiseren die inslaat als een bom. Selecteer dus partners waar jouw doelgroep ook interesse in heeft.
Zodra je weet wie jouw publiek is, breng dan dat van potentiële partners in kaart - niet alleen wie hun doelgroep is, maar ook hoe groot deze is.
Zoek de toegevoegde waarde
De beste collabs zijn die waarbij elke ondernemer iets anders toevoegt. Misschien is het toegang tot productie, nieuwe verkoopkanalen of grotere budgetten. Het kan ook een manier zijn om nieuwe ideeën te testen en gebruik te maken van de relaties en het imago van je partner(s) om toegang te krijgen tot een nieuw netwerk.
Wees uiteraard wel bereid om zelf ook toegevoegde waarde te bieden. De meest succesvolle collabs zijn win-win.