- Home
- /
- Collabs, Locaties, Ondernemersverhalen
- /
- The Box is de...
16 ondernemers uit het labotraject van Starterslabo maakten onlangs gebruik van The Box Gent Dampoort, één van de twee pop-up panden van de Stad Gent.
Tekst + foto's: Nicky Temmerman (Stad Gent)
Wist je dat de Stad Gent met The Box 2 pop-up panden verhuurt aan ondernemers die voor een periode van een weekend tot maximum 3 maanden willen uittesten of hun concept aanslaat? Onlangs huurde Starterslabo daarom onze locatie in de Dampoortstraat. Daarin brachten ze een week lang ondernemers onder die bij hen het Labo traject volgen. Dat is een begeleidingstraject voor niet-werkende werkzoekenden met ondernemersambities. “The Box is een goede oefening voor onze doelgroep omdat het hen dwingt om alles op punt te stellen en de producten af te stellen op de wensen van de consument,” aldus Emma Sintobin, Ondernemerscoach bij Starterslabo.
Gezellige drukte
Er heerst een gezellige drukte wanneer we de deur van The Box Dampoort openen. Voor de verandering zien we niet 1, maar meerdere ondernemers druk in de weer met de laatste voorbereidingen vooraleer de deuren van The Box zo meteen officieel geopend worden. Allemaal volgen ze het Labo traject bij Starterslabo. Een van de 4 trajecten die de organisatie aanbiedt voor startende ondernemers. “Hierdoor kunnen we vanuit ons statuut als werkloze toch een onderneming opstarten zonder al teveel risico te lopen,” vertelt Barbara.
De illustratrice, schrijfster en copywriter heeft zin in het proefproject bij The Box. “Ik hoop hier in te leren welke van mijn producten het beste verkoopt, wat mensen willen betalen of wat de reacties zijn. Ik ben dus heel benieuwd”. Collega onderneemster Evy valt haar bij: “Dat we dat in een veilige setting kunnen doen via het Labo traject maakt het echt heel interessant. Als alleenstaande mama is dat een extra stimulans. Want via dit traject worden we zowel praktisch als mentaal goed voorbereid op het ondernemerschap. Er zijn immers heel wat workshops waarin je alles leert wat je nog niet wist, maar belangrijk zijn voor een ondernemer”.
Die begeleiding is ook wat Liesbeth het meest is bijgebleven. Zij staat iets verderop met haar standje en zet er haar workshops tuinontwerpen in de kijker. “Ik zit al een jaar ver in het traject, maar die eerste weken leerde in bijzonder veel bij. Van een businessplan of financieel plan tot heel praktische zaken zoals de ins en outs van de Meta Business Suite of ontwerpen in Canva. Echt alles kwam aan bod”. En dat loont aldus Liesbeth, “ik was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de communicatie en daaruit heb ik wel geleerd dat je daar echt mee bezig moet zijn als je daar effect van wil zien. Je moet ook zorgen dat je ver genoeg vooruit kijkt bijvoorbeeld zodat je tijdig bepaalde instanties, journalisten, enz. inlicht over initiatief. Anders val je wel eens net buiten de nieuwsbrief omdat die net verzoden is bijvoorbeeld”.
Startersbazaar is een goede oefening
Emma, die als Ondernemerscoach bij Starterslabo werkt, is dan ook tevreden van het enthousiasme van de trajectleden. “Een week in een pop-up is natuurlijk veel te weinig om te ontdekken of het rendabel is”, zegt Emma. “Maar het is natuurlijk vooral de bedoeling dat we de ondernemers zin doen krijgen om er vol voor te gaan. Laten we zeggen dat dit initiatief vooral een goede oefening is en de ondernemers dwingt om een versnelling hoger te schakelen. Ook al zit iedereen in een andere fase binnen het traject, door hier aanwezig te zijn worden ze gedwongen om de communicatie op punt te zetten of de producten beter af te lijnen. Want ze moeten hier uiteindelijk wel iets komen verkopen. Door met 16 ondernemers tegelijk het pand te delen, zorgen ze er ook voor dat hun klantenbereik een vlucht kan nemen. Want zo komen klanten van de ene ondernemer ook in contact met producten van de andere ondernemer. Een win win dus”. Om alles gestroomlijnd te doen verlopen hielp Starterslabo de ondernemers ook met een plan om structuur in het avontuur te brengen. Zo werden er verschillende groepjes gevormd die elke een verschillende taak meekregen. Gaande van de inrichting tot de communicatie.
Ook Veerle, die met Coeurtisan theemengelingen en poëzie verkoopt, en Liesbeth van Zoetjesaan, zijn helemaal overtuigd van het traject en de proefweek in The Box. “Het moeilijkste aan ondernemen zijn de onzekerheden en wisselende omstandigheden. Je moet als ondernemer heel flexibel zijn en dat is niet altijd even evident. Blijven ademen, durven falen, op je bek gaan en weer opstaan… daar gaat het om. Dat is wat we hier kunnen en waarvoor een concept als The Box me ook de geschikte plek lijkt,” aldus Veerle. “Voor mij is deze week in The Box vooral een eindpunt van een traject,” pikt Liesbeth in. “Ik kan me dus volledig vinden in de opmerking van Emma want speciaal voor deze week heb ik eindelijk mijn logo, stickers, verpakkingen en een aantal vaste recepten uitgewerkt. En daarnaast is het wel fijn om eens te voelen wat het is om “winkeltje” te spelen”.
Meer weten over The Box Gent Dampoort? Klik hier.
Meer weten over Starterslabo? Klik hier.
Laat je inspireren door andere ondernemers met een horeca pop-up in The Box Gent Dampoort: