theBox_logo+baseline_apart_CMYK
skief

Vijf essentiële elementen van een geslaagde pop-up

31 mei 2023

  1. Home
  2. /
  3. Tips
  4. /
  5. Vijf essentiële elementen van...

Sinds hun opkomst zijn pop-ups tot een volwaardige marketing- en verkooptool uitgegroeid. Tegenwoordig overtuigt de formule allerlei handelaars: van lokale 'makers' tot multinationals, en van jonge ondernemers over luxemerken tot pure players. In alle stadia van een project bieden pop-ups als concept voordelen en kunnen ze aan verschillende doelstellingen beantwoorden.

Maar ook hier geldt: goed begonnen, is half gewonnen. Een goede voorbereiding bepaalt mee het succes van je pop-upwinkel of horecazaak.

Tekst en foto's: Esther Vandebroek

1 | Verwar tijdelijkheid niet met haast

Een dergelijke stap moet je doordacht zetten en vereist de nodige voorbereiding. Om de pop-up voor iedereen tot een succes te maken, is een duidelijke analyse van het project noodzakelijk, zowel qua locatie en inplanting als wat de communicatie en het inzetten van alle betrokkenen betreft.

 

2 | Stel een business plan op

Net als bij de opening van een permanente winkel, is er een businessplan nodig om de opening van een pop-up voor te bereiden. Het businessplan definieert o.a.

  • de doelgroep,
  • de behoeften,
  • het budget,
  • de financiële doelstellingen

 

3 | Kies de juiste locatie

Afhankelijk van de eerder gedefinieerde doelstellingen moet vervolgens worden bepaald hoe lang de pop-up geopend zal zijn (3 dagen, 1 maand, verschillende maanden, ... ), op welke locatie, in welk type ruimte en hoe die zal worden ingericht.

Een paar belangrijke vragen die je moet stellen:

  • Waar zit je doelgroep? Is dat in een klein dorp of juist een grote stad?
  • Kijk naar de omliggende winkels. Zijn het concurrenten of versterk je elkaar juist?
  • Doorloop van de winkelstraat. Ga een week lang dagelijks kijken.
  • Zoek een locatie die past bij de beleving en uitstraling van je webshop of je concept. Het straalt herkenbaarheid uit.
  • Hoeveel m² heb je nodig?
  • Hoe lang je wil huren; een week, maand, twee maanden of langer?
  • Is de ruimte “instapklaar” of moet je nog veel investeren?

4 | Handelshuur op korte termijn

Daarna moet je uitmaken hoelang de tijdelijke winkel open blijft, hoe je die wil inrichten en welk type huurcontract je wil afsluiten. Sinds mei 2019 kunnen handelaars een handelshuurovereenkomst van korte duur (maximaal 1 jaar) afsluiten. Zelfs bij een handelshuur van korte duur moet je de regels op het vlak van stedenbouw, leefmilieu, winkelvergunning, afvalbeheer en zo meer naleven. Het is dus absoluut noodzakelijk om de dienst stedenbouw van de gemeente waar je je wenst te vestigen te raadplegen alvorens een huurcontract te ondertekenen, om
de wettelijke stedenbouwkundige situatie van het handelspand te kennen.

 

5 | Last but not least: promoot je pop-up

Het is van essentieel belang om een communicatieplan op te stellen en al vóór de opening van de pop-up te beginnen communiceren om alles uit de uitbating te halen.
Een aantal evenementen organiseren tijdens de hele periode waarin de pop-up geopend is, houdt een actieve dynamiek op gang. Elk evenement lokt nieuwe potentiële klanten.

Die evenementen kunnen

  • workshops,
  • productvoorstellingen,
  • lezingen,
  • netwerkavonden,
  • degustaties
  • ...

of andere activiteiten zijn, naargelang de aard van de pop-up. Hou uiteraard in de gaten of de georganiseerde evenementen aansluiten bij het thema van de pop-up.

 

Andere interessante artikels:

Maak van je etalage een blikvanger

Richt je pop-up in met spullen uit de kringwinkel